Luis Fernández, president de la corporació Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), va inaugurar el IX Congrés de Periodisme Digital d'Osca, un fòrum professional de reconegut prestigi en què es debaten i analitzen cada any la situació i les tendències de la Xarxa a Espanya i en el món. En el Congrés participa també Rosalía Lloret, directora de Mitjans Interactius de RTVE, qui ha avançat algunes novetats del pròxim portal de notícies de la corporació, el llançament del qual està previst per a esta primavera.
El president de la corporació ha reiterat a Osca el ferm propòsit de RTVE de "entrar amb pas ferm en la tercera era de la televisió", superades ja la primera -l'etapa del monopoli o de l'oferta limitada- i la segona, marcada per l'aparició de més canals analògics i la generalització de l'ús del comandament a distància. La tercera fase es caracteritza per la gran diversitat de canals digitals i la irrupció de noves tecnologies que permeten a l'usuari diferents formes d'elecció i consum.
Segons el parer de Luis Fernández, estem davant d'una "oportunitat creativa única. El nou món digital és un entorn millor per al servici públic que l'antic. Mai hi ha hagut un millor moment per a fer programació de servici públic. O no hi ha hagut mai millor moment per a ser un espectador, oient o usuari del servici públic."
Periodisme és periodisme
El president de la corporació ha suggerit que el periodisme que es fa en la Xarxa ha de desfer-se de l'etiqueta que li ha donat nom fins ara: "Crec que ja és obsolet i fora de lloc parlar de Periodisme Digital Que no té cap sentit en 2008, excepte mantindre l'activitat de què esteu ací en l'ostracisme o en les catacumbes. Parlem de periodisme radiofònic? De periodisme televisiu? Per què fer-ho en ple segle XXI de Periodisme Digital? "Periodisme és Periodisme" que va dir el meu amic Daniel Gavela parafrasejant a Bujadin Boskov quan va passar a la història amb la seua famosa frase "Fútbol es Fútbol". Al final de la seua intervenció, Luis Fernández va insistir en la necessitat "llevar-li d'una vegada [al periodisme] el cognom digital, que és una redundància i una rèmora".
Paral·lelament, Luis Fernández ha fet una crida d'atenció sobre el repte que té per davant el periodisme del segle XXI: "Els nostres mitjans necessiten una resposta creativa als increïbles canvis en tecnologia i expectatives. Necessitem replantejar la manera en què concebem, encarreguem, produïm, empaquetem i distribuïm el nostre contingut (.) Hem de tindre com a objectiu donar contingut a la nostra audiència en qualsevol mitjà i en qualsevol dispositiu que vullguen, a casa o fora. És a dir, una oportunitat creativa única."
Un desafiament per a RTVE
Esta "oportunitat creativa única" a la que s'ha referit Luis Fernández a Osca se deu al fet que "el nou món digital és un entorn millor per al servici públic que l'antic. Mai hi ha hagut un millor moment per a fer programació de servici públic. O no hi ha hagut mai millor moment per a ser un espectador, oient o usuari del servici públic."
En relació amb els desafiaments que planteja este nou model per a la corporació RTVE, Luis Fernández ha subratllat que "portem en RTVE més d'una dècada de retard. És cert. Però ha arribat el moment de reaccionar. I ho anem a fer. La tele i la ràdio ja es veuen, se senten i es creguen també en Internet. I en la nova corporació Radiotelevisió Espanyola estem plenament compromesos a respondre a esta demanda de la nostra audiència, la demanda de milions de ciutadans que són també els nostres accionistes. Volem entrar amb pas ferm en la tercera era de la televisió".
"Creem que és el nostre deure com a corporació de radiotelevisió pública", ha afegit Luis Fernández, "oferir a tots els ciutadans la possibilitat de veure -o escoltar- la nostra programació també baix demanda i de forma gratuïta. Bona part dels nostres programes (tots aquells, tots, dels que tenim drets) podran veure's en Internet o altres mitjans interactius quan vullguen o puguen els usuaris, no sols quan els "posem" en la nostra graella. És també el nostre deure de servici públic, que estos programes junt amb altres que han sigut emesos per RTVE des del principi de la seua llarga història, vagen obrint-se a poc a poc i posant-se a disposició de tots els ciutadans, per a la seua consulta".
Difondre l'arxiu
En este sentit, Luis Fernández ha al·ludit al "més d'un milió d'hores de patrimoni audiovisual dels espanyols que devem i volem traure de nou a la llum i posar en valor. Una llarguíssima llista de continguts interessants per a xicotetes o grans minories. Tots extraordinàriament valuosos. I creiem profundament que és la nostra obligació de servici públic portar tota la potència dels nostres Informatius al nou mitjà. La informació és clau en la nostra convivència democràtica i és per tant peça absolutament fonamental en la programació de TVE i RNE."
Nou portal informatiu
Segons l'opinió de Luis Fernández, "fer notícies en Internet sent una televisió, o una radiotelevisió, no significa simplement penjar els telenotícies en Internet, encara que també es pengen... Significa fer un portal d'informació verdaderament multimèdia, amb tota la potència de la tele, de la ràdio i també dels textos i fotos que crearà la nova redacció de Mitjans Interactius. En cada cas hi haurà opció de triar el format més adequat per a contar millor una història."
El president de la corporació, ha animat també als professionals de la informació i la comunicació a "experimentar.Portem desenes d'anys experimentant amb el llenguatge televisiu -ja comencem a saber de què va-, però en Internet es porta molt poc de temps treballant amb els vídeos. Els que més innoven són els usuaris, no els periodistes. Hem d'aprendre d'ells."
"Sobretot", va dir Luis Fernández, "fer notícies en Internet sent la radiotelevisió pública significa fer-ho amb rigor, imparcialitat i independència. La necessària busca de l'última hora en Internet no pot comprometre el rigor informatiu que es requerix de la televisió i la ràdio públiques. L'audiència confia en nosaltres per a les grans cites informatives, i volem que ho faça també en el nou mig".
El president de la corporació ha reiterat a Osca el ferm propòsit de RTVE de "entrar amb pas ferm en la tercera era de la televisió", superades ja la primera -l'etapa del monopoli o de l'oferta limitada- i la segona, marcada per l'aparició de més canals analògics i la generalització de l'ús del comandament a distància. La tercera fase es caracteritza per la gran diversitat de canals digitals i la irrupció de noves tecnologies que permeten a l'usuari diferents formes d'elecció i consum.
Segons el parer de Luis Fernández, estem davant d'una "oportunitat creativa única. El nou món digital és un entorn millor per al servici públic que l'antic. Mai hi ha hagut un millor moment per a fer programació de servici públic. O no hi ha hagut mai millor moment per a ser un espectador, oient o usuari del servici públic."
Periodisme és periodisme
El president de la corporació ha suggerit que el periodisme que es fa en la Xarxa ha de desfer-se de l'etiqueta que li ha donat nom fins ara: "Crec que ja és obsolet i fora de lloc parlar de Periodisme Digital Que no té cap sentit en 2008, excepte mantindre l'activitat de què esteu ací en l'ostracisme o en les catacumbes. Parlem de periodisme radiofònic? De periodisme televisiu? Per què fer-ho en ple segle XXI de Periodisme Digital? "Periodisme és Periodisme" que va dir el meu amic Daniel Gavela parafrasejant a Bujadin Boskov quan va passar a la història amb la seua famosa frase "Fútbol es Fútbol". Al final de la seua intervenció, Luis Fernández va insistir en la necessitat "llevar-li d'una vegada [al periodisme] el cognom digital, que és una redundància i una rèmora".
Paral·lelament, Luis Fernández ha fet una crida d'atenció sobre el repte que té per davant el periodisme del segle XXI: "Els nostres mitjans necessiten una resposta creativa als increïbles canvis en tecnologia i expectatives. Necessitem replantejar la manera en què concebem, encarreguem, produïm, empaquetem i distribuïm el nostre contingut (.) Hem de tindre com a objectiu donar contingut a la nostra audiència en qualsevol mitjà i en qualsevol dispositiu que vullguen, a casa o fora. És a dir, una oportunitat creativa única."
Un desafiament per a RTVE
Esta "oportunitat creativa única" a la que s'ha referit Luis Fernández a Osca se deu al fet que "el nou món digital és un entorn millor per al servici públic que l'antic. Mai hi ha hagut un millor moment per a fer programació de servici públic. O no hi ha hagut mai millor moment per a ser un espectador, oient o usuari del servici públic."
En relació amb els desafiaments que planteja este nou model per a la corporació RTVE, Luis Fernández ha subratllat que "portem en RTVE més d'una dècada de retard. És cert. Però ha arribat el moment de reaccionar. I ho anem a fer. La tele i la ràdio ja es veuen, se senten i es creguen també en Internet. I en la nova corporació Radiotelevisió Espanyola estem plenament compromesos a respondre a esta demanda de la nostra audiència, la demanda de milions de ciutadans que són també els nostres accionistes. Volem entrar amb pas ferm en la tercera era de la televisió".
"Creem que és el nostre deure com a corporació de radiotelevisió pública", ha afegit Luis Fernández, "oferir a tots els ciutadans la possibilitat de veure -o escoltar- la nostra programació també baix demanda i de forma gratuïta. Bona part dels nostres programes (tots aquells, tots, dels que tenim drets) podran veure's en Internet o altres mitjans interactius quan vullguen o puguen els usuaris, no sols quan els "posem" en la nostra graella. És també el nostre deure de servici públic, que estos programes junt amb altres que han sigut emesos per RTVE des del principi de la seua llarga història, vagen obrint-se a poc a poc i posant-se a disposició de tots els ciutadans, per a la seua consulta".
Difondre l'arxiu
En este sentit, Luis Fernández ha al·ludit al "més d'un milió d'hores de patrimoni audiovisual dels espanyols que devem i volem traure de nou a la llum i posar en valor. Una llarguíssima llista de continguts interessants per a xicotetes o grans minories. Tots extraordinàriament valuosos. I creiem profundament que és la nostra obligació de servici públic portar tota la potència dels nostres Informatius al nou mitjà. La informació és clau en la nostra convivència democràtica i és per tant peça absolutament fonamental en la programació de TVE i RNE."
Nou portal informatiu
Segons l'opinió de Luis Fernández, "fer notícies en Internet sent una televisió, o una radiotelevisió, no significa simplement penjar els telenotícies en Internet, encara que també es pengen... Significa fer un portal d'informació verdaderament multimèdia, amb tota la potència de la tele, de la ràdio i també dels textos i fotos que crearà la nova redacció de Mitjans Interactius. En cada cas hi haurà opció de triar el format més adequat per a contar millor una història."
El president de la corporació, ha animat també als professionals de la informació i la comunicació a "experimentar.Portem desenes d'anys experimentant amb el llenguatge televisiu -ja comencem a saber de què va-, però en Internet es porta molt poc de temps treballant amb els vídeos. Els que més innoven són els usuaris, no els periodistes. Hem d'aprendre d'ells."
"Sobretot", va dir Luis Fernández, "fer notícies en Internet sent la radiotelevisió pública significa fer-ho amb rigor, imparcialitat i independència. La necessària busca de l'última hora en Internet no pot comprometre el rigor informatiu que es requerix de la televisió i la ràdio públiques. L'audiència confia en nosaltres per a les grans cites informatives, i volem que ho faça també en el nou mig".
No hay comentarios:
Publicar un comentario