lunes, 21 de enero de 2008

COM AFECTA LA VAGA DELS GUIONISTES AMERICANS A LES CADENES ESPANYOLES?

Estats Units és el principal mercat de ficció per a les televisions espanyoles. Aporten productes que triomfen en les graelles i contribuïxen a mantindre una audiència fidel. No obstant això, la vaga de guionistes de Hollywood, que porta en escac als grans estudis de cine i televisió nord-americana, obliga als programadors a replantejar-se la seua estratègia a l'hora de confeccionar les graelles.

Estats Units és el principal mercat de ficció per a les televisions espanyoles. Aporten productes que triomfen en les graelles i contribuïxen a mantindre una audiència fidel. No obstant això, la vaga de guionistes de Hollywood, que porta en escac als grans estudis de cine i televisió nord-americana, obliga als programadors a replantejar-se la seua estratègia a l'hora de confeccionar les graelles. La majoria de les grans sèries, des d'House a Sin rastro, passant per Sexy money, no han pogut completar els 22 capítols que componen (en alguns casos, 24) una temporada i fins ara han rodat entre 11 i 15. L'impacte de desocupació sobre les cadenes és desigual, en funció del major o menor percentatge que ocupen en les programacions. Els directius estudien plans alternatius, que passen per buscar sèries en altres caladors, com la indústria britànica, o recórrer a les reposicions.

- Antena 3. Per a la cadena privada, la vaga és "un contratemps", encara que confia que no alterarà l'estratègia de programació. La cadena s'ha proposat enguany consolidar una nit de sèries nord-americanes, amb l'arribada de la sexta temporada de Sin rastro, i de l'estrena en una cadena en obert de Sexy money i Sin cita previa. Però la vaga ha deixat els 24 capítols de Sin rastro en 10, de Sexy money a penes hi ha disponibles 12 i de Sin cita previa sólo estan complets nou. "Estàvem molt il·lusionats", diu el director de programació, Samarra Sarasola, "perquè entre les tres sumaven 70 capítols. Però este "horari de màxima audiència" de sèries nord-americanes no serà possible si la vaga no s'alça el pròxim mes". Recórrer a les reposicions, com ocorre amb Els Simpson, és una opció.

- Cuatro. Les 34 marques de ficció internacional que nodrixen la seua graella mitigaran l'impacte de la desocupació. Però es ressentiran alguns dels productes més rendibles en termes d'audiència. "d'House no podrem tindre dos trimestres seguits", comenta Fernando Jerez, director d'Antena. A la primavera arribarà la versió nord-americana de Yo soy Bety, la fea (Ugly Betty), una nova tanda de Entre fantasmas i Mèdium. Al llarg de la temporada aterrarà Dexter i els 10 capítols rodats de Kyle XY. "Tenim la nevera plena per a afrontar la vaga", assegura Jerez, per a qui la desocupació pot tindre un "efecte positiu" durant el curs 2008-2009. "A curt termini hi haurà un perjuí, però a llarg, un benefici", ja que les majors aportaran les seues grans novetats a les graelles del pròxim curs. Tot depén de si al maig se celebra el screening dels Ángeles, el gran certamen a què acudixen totes les cadenes per a comprar sèries. En tot cas, Jerez creu que enguany es podrà comprar poc -"no hi ha hagut guionistes parint idees i produint pilots"- o caldrà acudir altres mercats, com el de Cannes.

- TVE. A la cadena pública no li aclapara la desocupació, encara que admet que sí que afectarà dos dels seus pesos pesats: Mujeres desesperadas i Perdidos -esta última en emissió-. "de les seues quartes temporades només s'han rodat 10 capítols de Mujeres i huit de Perdidos, però no hi ha data d'estrena", afirma un portaveu de TVE. També assegura que si no hi ha més capítols de Smallville, Everwood, One Tree Hill, produccions d'estil juvenil que s'oferixen en la franja de vesprada, "s'estrenaran altres sèries de recanvi".

- Tele 5. Va posar de moda les sèries internacionals fa quasi sis anys CSI, protagonitzada per un equip forense de la ciutat de Les Vegas, en l'Estat de Nevada. Després va arribar la franquícia de Miami, i temps després va importar la de Nova York. Les tres romandran en pantalla els pròxims mesos junt amb la tercera temporada de Mentes peligrosas i l'estrena de Life, una altra sèrie policial. Per això, Alberto Carullo, director d'Antena de Tele 5, parla de "un cert abastiment". També assenyala que la vaga no tindria una repercussió de transcendència fins al 2009, i afig que la preferència de la cadena pels "productes locals" i la ficció nacional frena l'impacte de la vaga.

- La Sexta. Fins a l'arribada de la tardor, la cadena afirma que té coberta la graella. "Una altra cosa serà a partir de setembre", afirma un portaveu. La majoria de les sèries nord-americanes han gravat només entre 11 i 13 capítols, dels 22 que habitualment componen una temporada. En esta situació estan des de Bones a Me llamo Earl. A més de sèries de Hollywood, la cadena tira mà de produccions britàniques, com Robin Hood i les comèdies de vinent estrena Extras i Hustel.

- Canals temàtics. Operadors com AXN, Cosmopolitan, Fox, Cartoon Network, Sci-Fi o Calle 13 es nodrixen fonamentalment de sèries. I els principals proveïdors de moltes d'elles són els estudis nord-americans. A Canal +, la vaga l'afectarà de "forma desigual", segons Miguel Salvat, director de la cadena. No perjudicarà Los Soprano ni a Los Tudor, ara en antena, però sí a Mad men. Este drama, que acaba de guanyar dos globus d'Or, es podria estrenar al setembre, segons els càlculs de Canal +. En el cas de Fox, la duració de les temporades de ficció es veuen també reduïdes a la mitat: de 22 capítols es passarà a 11. És el que en anglés es denomina mid season, explica un portaveu de la cadena, un fenomen que afectarà House, Perdidos, Mujeres desesperadas, Cinco hermanos o Anatomía de Grey. A canvi s'estrenaran abans del que preveu Lipstick jungle, Dirt o Eli Stone.

No hay comentarios:

Temps de Tele

Temps de Tele