martes, 6 de mayo de 2008

LACOMISIO EUROPEA DONA UN ULTIMATUM A ESPANYA PER LA PUBLICITAT

La Comissió Europea va llançar hui un ultimàtum formal a Espanya en el que li exigix que prenga mesures per a garantir que totes les cadenes, tant públiques com privades, respecten els límits que fixa la legislació comunitària per a la publicitat en televisió.

Un estudi encarregat per Brussel·les ha constatat que les cadenes espanyoles "superen àmpliament i de forma regular el límit de 12 minuts d'anuncis i teletenda per hora". Este límit, segons va destacar l'Executiu comunitari, "té com a objectiu protegir al públic contra un excés d'interrupcions publicitàries i promoure un model europeu de televisió de qualitat".

L'ultimàtum de la Comissió adopta la forma d'un dictamen motivat, segona fase d'un procediment d'infracció. Si en el termini de dos mesos les autoritats espanyoles no han adoptat les mesures exigides, l'Executiu comunitari podria portar el cas al Tribunal de Justícia de Luxemburg (TUE).

Europa amenaça d'acudir al Tribunal de Justícia

"Espanya no ha pres les mesures necessàries per a garantir, per fi, el respecte del límit europeu de 12 minuts d'anuncis publicitaris per hora de rellotge. Voldria fer un crida a les autoritats espanyoles perquè actuen urgentment i s'ajusten a allò que s'ha disposat per la directiva 'Televisió sense fronteres'. Si no ho feren, demanaré a la Comissió que recórrega al Tribunal de Justícia", va dir la comissària responsable de Mitjans de Comunicació, Viviane Reding.

Reding va insistir en el fet que "tots els anuncis publicitaris o de telecompra, tant si se'ls anomena telepromocions, publireportatges o una altra cosa, han de comptabilitzar-se en els 12 minuts per hora de rellotge". "Qualsevol altra interpretació seria denegar el respecte degut als telespectadors i els ciutadans", va reblar.

L'estudi sobre el compliment de la normativa europea sobre publicitat en les cadenes espanyoles es va dur a terme en dos fases: primer entre l'1 de maig i el 30 de juny del 2005 i després amb mostres d'una setmana per mes entre juliol del 2005 i juliol del 2006.

Les conclusions revelen en particular, segons Brussel·les, que el concepte d'anunci publicitari s'interpreta de manera "massa restringida" a Espanya, de manera que "un gran nombre d'espais publicitaris habituals en el paisatge audiovisual espanyol (microespais publicitaris, anuncis de telepromoció, publireportatges, etc.) s'escapen al límit dels 12 minuts per hora de rellotge que fixa la directiva". En estos casos, Espanya aplica un altre límit establit per la normativa nacional (17 minuts a l'hora).

Per este motiu, Brussel·les va obrir un expedient contra Espanya al juliol del 2007. Les autoritats espanyoles van contestar a este expedient a l'octubre d'eixe mateix any, però "van refusar ajustar la seua interpretació a la defesa per la Comissió", el que ha obligat a esta a seguir avant amb la segona fase del procediment.

La decisió presa este dimarts té lloc quatre mesos després de l'entrada en vigor de la nova directiva de mitjans audiovisuals, que manté el límit dels 12 minuts d'anuncis publicitaris i teletendes per hora de rellotge.

No hay comentarios:

Temps de Tele

Temps de Tele